X-MAS DEALS. 10% KORTING va. 29,95 (COUPON: HX10) 15% va. 199,- (COUPON: HX15)
Geldig t/m 15-12-18 of tot zolang de voorraad strekt. Coupon te verzilveren in het winkelmandje

troubleshooter Xenon kits

Als er iets aan je xenonkit mankeert is dat natuurlijk niet fijn, dat vinden wij bij Hilox ook. Mocht er onverhoopt toch iets niet goed werken of defect raken, kun je door middel van onderstaande stappen checken of er iets defect is en zo ja wat er defect is.

Als er iets binnen de garantietermijn defect is of misschien net daarbuiten, kun je het defecte onderdeel bij ons claimen voor garantie.

Lees onze garantievoorwaarden
 

Reguliere xenonkit: H1, H3, H7, H8, H9, H10, H11, HB3, HB4, HIR2 en H4 zonder relaiskabel


1. Controleer alle connectoren of deze goed contact maken en juist zijn aangesloten. Wissel de + en - om van de voeding die de ballast in gaat, we zien dit ondanks de handleiding toch vaak fout gaan. In geval van slecht contact kun je de connectoren beter aanduwen of contact spray gebruiken of eventueel oxidatie verwijderen.

Mocht bovenstaande niet het probleem zijn controleer dan welk onderdeel gebreken vertoont

2. Wissel de lampen of ballasten van links naar rechts om te kijken welk onderdeel defect is. Is 1 van de onderdelen defect dan kun je deze bij ons of bij de dealer waar het product is aangekocht claimen voor garantie.

3. Controleer je accu of deze voldoende stroom geeft. Elke ballast/ starter heeft minimaal 4.5 Ampère nodig om op te starten, heb je een xenonkit met 2 ballasten dan heb je dus 9 Ampère nodig. Je accu kan dan weliswaar 9 tot 14 volt zijn, maar daarmee heb je nog niet direct voldoende stroom. We zien dit issue vaak terug bij motoren en oudere auto's. De enige oplossing hiervoor is een nieuwe accu die voldoende stroom levert. Neem altijd een accu met het liefst 2 Ampère meer zodat je voldoende stroom hebt om ook nog een keer te kunnen toeteren.

4. Probleem blijft aan 1 zijde van het voertuig, zelfs na vervangen lamp en ballast heb je de lampen en ballasten van links naar rechts verplaatst en het probleem blijft telkens aan bijvoorbeeld de linker zijde. Dan kan het zijn dat er stroomverlies optreed over de bekabeling aan die zijde van de auto. Het kan in dit geval helpen om een extra massa punt aan te sluiten of als dit niet helpt de kit aan te sluiten via een relais kabel. Hiermee krijgt de xenonkit de voeding rechtstreeks van de accu. Dit probleem komen we gelukkig zeer zelden tegen vandaar dat we adviseren voorgaande punten 1, 2 en 3 goed te controleren en testen.

Iets defect binnen de garantietermijn? Claim hier je garantie

Bi xenonkit: H4 Bi, HB5 Bi, H13 Bi, met relaiskabel!


1. Controleer of alle connectoren goed contact maken. In geval van slecht contact kun je de connectoren beter aanduwen of contact spray gebruiken of eventueel oxidatie verwijderen.

2. Wissel de lampen of ballasten van links naar rechts om te kijken welk onderdeel defect is. Is 1 van de onderdelen defect dan kun je deze bij ons of bij de dealer waar het product is aangekocht claimen voor garantie.

3. Ben er na het wisselen van de lampen of ballasten nog niet achter wat er defect is, dan is waarschijnlijk de relaiskabel defect. Kijk of de zekering vervangen moet worden of dat het relais goed is aangedrukt.

4. Controleer je accu of deze voldoende stroom geeft. Elke ballast/ starter heeft minimaal 4.5 Ampère nodig om op te starten, heb je een xenonkit met 2 ballasten dan heb je dus 9 Ampère nodig. Je accu kan dan weliswaar 9 tot 14 volt zijn, maar daarmee heb je nog niet direct voldoende stroom. We zien dit issue vaak terug bij motoren en oudere auto's. De enige oplossing hiervoor is een nieuwe accu die voldoende stroom levert. Neem altijd een accu met het liefst 2 Ampère meer zodat je voldoende stroom hebt om ook nog een keer te kunnen toeteren.

Iets defect binnen de garantietermijn? Claim hier je garantie

Als de xenonlampen knipperen kan dat meerdere oorzaken hebben.

1. De ballast of lamp is defect. Lees in dit geval de stap 1. hierboven door om dit te controleren
2. De xenonkit matcht niet goed met de CAN-bus functionaliteit van de auto.

- Heb je een Hilox Performance kit of Pilot Pro Line? Dan zul je deze moeten omruilen naar de Hilox Evolution kit. Lees hier alle informatie over omruilen

- Heb je een Hilox Evolution kit? In een enkel geval matcht de CAN-bus functie niet met wat de auto of motor nodig heeft. We kunnen en dit gaval de 35W ballast omruilen naar een 55W ballast welke in deze specifieke gevallen een goede oplossing biedt.

3. Controleer je accu of deze voldoende stroom geeft. Elke ballast/ starter heeft minimaal 4.5 Ampère nodig om op te starten, heb je een xenonkit met 2 ballasten dan heb je dus 9 Ampère nodig. Je accu kan dan weliswaar 9 tot 14 volt zijn, maar daarmee heb je nog niet direct voldoende stroom. We zien dit issue vaak terug bij motoren en oudere auto's. De enige oplossing hiervoor is een nieuwe accu die voldoende stroom levert. Neem altijd een accu met het liefst 2 Ampère meer zodat je voldoende stroom hebt om ook nog een keer te kunnen toeteren.

Een slecht lichtbeeld is vaak de oorzaak van een verkeerd gemonteerde lamp of een slechte kwaliteit lamp.

1. Check of de voet van de lamp goed aansluit in de fitting van de koplamp. Er mag hier geen speling zitten op de lamp. Is dit wel het geval, kijk dan even of de lamphouder nog goed is. Deze kun je in veel gevallen nog wat verbuigen zodat het klemmetje weer strakker klemt of wellicht kan deze vervangen worden.
2. Je hebt een slechte kwaliteit lamp of het is een fabrieksfout. Als je 2 koplampen hebt en 1 lamp verblind, wissel dan de lampen even om, zo zie je direct of het probleem in de lamp of in de koplamp zit. Zit het in de lamp, in dit geval is er maar 1 oplossing. De xenonlamp vervangen voor een betere kwaliteit xenonlamp. Is dit binnen te garantietermijn kun je de lamp claimen voor garantie.
3. De koplamp van de auto is van slechte kwaliteit. Bij deze koplampen is het lichtbeeld met een halogeenlamp al vrij slecht, het slechte lichtbeeld veroorzaakt vaak strooilicht en verblind tegenliggers. De koplamp van een VW Bora is daar een goed voorbeeld van.

De enige oplossing hiervoor is het plaatsen van een lens in de koplamp of het vervangen van de complete koplamp voor een nieuwe/ betere kwaliteit.

De hedendaagse voertuigen zitten vaak tjokvol elektronica, CAN-bus boordcomputers en high-tech snufjes. Het is daarom belangrijk dat je een betrouwbaar product hebt dat hiervoor geschikt is.

Als je dus een storing krijgt in je dashboard is het vaak de melding dat er een lamp defect is. Doordat de xenon kit minder vermogen nodig heeft, namelijk 35W ipv 55W denkt jouw boordcomputer dat de lamp defect is en aan vervanging toe is. Als je deze melding krijgt is de xenonkit duidelijk niet geschikt voor jouw auto.

Hoe kan ik dit oplossen?

1. Bestel een product wat geschikt is voor CAN-bus, de Hilox Evolution xenon kit is hiervoor geschikt

2. Heb je al een Evolution kit en krijg je onverhoopt toch een storing? Laat dan je ballasten omruilen van een EB1- 35W naar een EB2- 55W Evolution ballast. Vanaf 21-12-16 is de vernieuwde Evo 2 ballast beschikbaar. Door een grote update in de software is deze ballast nog beter toepasbaar in auto's met uitgebreide verlichtingscontrole.

3. Vaak zien we dat op het moment dat de xenonkit wordt geïnstalleerd dit gepaard gaat met de installatie van led stadslichten. Het kan dus ook zijn dat niet de xenonkit de defectmelding veroorzaakt maar de led stadslichten. Dit kun je controleren door de standaard gloeilampjes terug te plaatsen en opnieuw je dashboard te controleren op de defectmelding.

Een xenonlamp heeft net als iedere andere lamp een levensduur, deze levensduur word bepaald door een aantal factoren.

1. De kwaliteit van de xenonlamp
2. Het aantal branduren, een goede kwaliteit xenonlamp heeft een levensduur van ca. 3000 uur. Onze Evolution lampen zelfs 3500 uur.
2. Het aantal inschakelmomenten, dit zijn er ca. 25.000 dat is behoorlijk wat dus.

Wat moet je doen als je xenonlamp dreigt stuk te gaan?

Heel simpel, vervangen. We hebben een zeer compleet assortiment xenonlampen van de hoogste kwaliteit in bijna alle fittingmaten. We adviseren in geval van een slechte of defecte lamp altijd beide lampen te vervangen zodat je geen kleurverschil krijgt en omdat je andere lamp er waarschijnlijk binnenkort ook defect raakt.

We krijgen soms de vraag hoe het kan dat er een product niet meer goed functioneert of defect kan gaan. Hier kunnen we niet altijd een precies antwoord op geven. Onze producten zijn net als alle andere bekende elektronica fabrikanten (bijv. Apple Philips etc.) gebruiks/ slijtage producten. Ondanks dat het defect/ uitvalratio bij Hilox zeer laag is 0.49% bestaat er de mogelijkheid dat een product defect gaat.

Heb je binnen de garantietermijn iets defect, dan word het product altijd netjes onder garantie vervangen of gerepareerd.

Kom je er niet uit?
Vraag het onze technische dienst

Personal Info


Voertuig specificaties